Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Misteri mengapa tapak kaki dan ketiak mudah geli hati

Ketiak dan tapak kaki adalah hampir sebahagian besar rakyat menjadi sebahagian daripada badan yang paling tidak tahan. Mengapa ini dua bahagian yang paling sensitif dan tidak boleh berdiri jika mereka digigit atau disentuh?

Sesetengah orang mungkin mempunyai bahagian sensitif yang berbeza, kerana pada takat itu menghasilkan refleks dengan pelbagai darjah atau tidak pun sama sekali. Seseorang mungkin mempunyai kawasan sensitif di mana orang lain tidak merasa apa-apa.

Tapak kaki dan ketiak adalah dua kawasan dalam badan yang paling sensitif kepada kebanyakan orang. Ini kerana di tapak kaki mempunyai kepekatan Meissner s corpuscles yang lebih tinggi. Hujung saraf ini akan menjadikan tapak kaki mempunyai tahap geli yang lebih tinggi daripada bahagian badan yang lain, seperti yang dipetik daripada kesihatan.

Biasanya tempat yang paling geli hati adalah tempat yang sangat terdedah kepada serangan, sekurang-kurangnya di sekitar bahagian atas badan. Dalam ketiak mengandungi saluran darah dan arteri, dan membolehkan akses percuma ke hati kerana sangkar tulang rusuk tidak lagi menyediakan perlindungan kepada rongga dada di sekitar ketiak.

Perkara yang sama terpakai kepada bahagian badan yang lain seperti leher. Kerana tidak ada perlindungan dari tulang, ia akan secara automatik bertindak balas apabila kawasan itu disentuh oleh orang lain. Di samping itu, reseptor saraf yang hampir dengan permukaan kulit akan menjadikan sensitiviti lebih tinggi.

Di samping itu, leher juga mengandungi bahagian yang penting. Seperti karotid yang akan membekalkan darah ke otak dan juga batang leher yang membawa udara ke paru juga terletak di hadapan leher.

Penyelidik juga telah menunjukkan bahawa otak kecil, yang bertindak balas kepada sentuhan, akan menunjukkan lebih banyak aktiviti apabila diberi sentuhan mengejut berbanding sesuatu yang dijangka. Jika otak sudah mengenali sentuhan untuk datang, ini akan membuat tindak balas saraf kurang sengit. Jadi seseorang tidak akan pernah berjaya menggeletek diri sendiri.

Seseorang yang ketawa apabila ia menjadi digigit dipengaruhi oleh faktor sosial, kerana orang akan ketawa jika sentuhan adalah seseorang yang rapat atau sudah selesa antara satu sama lain seperti ibu bapa, rakan, atau rakan. Walau bagaimanapun, jika itu adalah orang lain, respon tidak ketawa tetapi ia hanya boleh marah
loading...